چین از ساخت هواپیمای رادارگریز جدید خبر داد

پژوهشگران چینی موفق به ساخت ماده ای شده اند که شناسایی جنگنده ها و زیردریایی های رادارگریز را سخت تر می کند. توسعه این فناوری نشانگر ورود چین به حوزه هایی از دانش نظامی است که تا پیش از این در انحصار آمریکا بوده است.

این ماده که از آن با نام سطح انتخابگر فرکانس فعال یا AFSS یاد می شود، با مایعی پوشیده می شود که در ساخت مدارهای الکتریکی کاربرد دارد. AFSS قادر است به فرکانس های محتلف رادارها واکنش متفاوتی نشان دهد، چیزی شبیه به واکنش پوست آفتاب پرست به نور.

در حالی که پیش از این موادی ساخته شده که می توانند امواج رادیویی رادارها را جذب کنند، ولی استفاده از آنها به دلیل ضخامت و وزن زیادشان آسان نیست. این ماده جدید بسیار سبک تر و نازک تر است که استفاده از آن را آسان می کند.

ونهوآ زو، از اعضای تیم دانشگاه علوم و فناوری هواژونگ چین گفته این ماده تا ده برابر ضخامت کمتری از مواد مشابه پیشین دارد.

هواپیماهای متعارف خود را با استفاده از هندسه بدنه خود پنهان می کنند، که باعث می شود امواج رادیویی از حرکت به سوی گیرنده منحرف شوند، برخی دیگر نیز امواج دریافتی را به جای انعکاس، به گرما تبدیل می کنند. البته گفتنی است که پنتاگون از رادارهایی با فرکانس بسیار بالا یا UHF استفاده می کند که می تواند رد پای عبور هواپیماهایی که از دست سایر رادارها گریخته اند را نیز تشخیص دهد.

به هر حال، چین نیز بیکار ننشسته است. این کشور به تازگی خبر از ساخت هواپیمایی داده که سطح آن با ماده ای به ضخامت پنج شانزدهم میلی متر پوشیده شده و قادر به پنهان کردن خود از چشم تیز رادار UHF نیز است.

محققان این تیم چینی در مقاله خود که در مجله فیزیک کاربردی به چاپ رسانده اند گفته اند ماده ای جذب کننده با پهنای باند بسیار باریک و قابلیت کشسانی بالا تولید کرده اند. آنها ادعا دارند محصول شان در مقابل رادارهای UHF مقاوم است.

هنوز مشخص نیست که چین از این ماده برای پوشاندن سطح دو جنگنده رادارگریز خود، یعنی چنگدو J-20 و شنیانگ J-31 استفاده کرده یا نه. همچنین، جزئیاتی از تصمیم احتمالی خود برای توسعه این فناوری را نیز علنی نکرده است. به هر حال، این پیشرفت علمی باعث تقویت جایگاه نظامی این کشور در هوا و دریا خواهد شد.

بسیاری از کارشناسان نظامی معتقدند برگ برنده آمریکا در یک قرن اخیر و موفقیت این کشور در حفظ برتری نظامی خود، داشتن هواپیماهای رادارگریز است.طراحی فروشگاه اینترنتی

کابل های USB نوع C شرکت وان پلاس را نخرید

یکی از مهندسان شرکت گوگل به نام Benson Leung به تازگی به سراغ کابل‌های یو اس بی نوع C عرضه شده در وب سایت آمازون رفته و کیفیت این کابل‌ها را بررسی می‌کند. این مهندس اکنون به کابل‌های تولید شده توسط شرکت وان پلاس رسیده و پس از بررسی‌های مختلف به کاربران درباره کابل شارژ و آدابتور USB نوع C تولید شده توسط وان پلاس هشدار می‌دهد.

 این مهندس در گوگل پلاس نوشت: "آدابتور یو اس بی نوع سی وان پلاس را برای نکسوس 6P، نکسوس 5X و کروم بوک پیکسل خود نخرید، در ساخت این تجهیزات از مقاومت مناسب برای دستگاه شما استفاده نشده است. وان پلاس باید بداند که تجهیزات جانبی تولیدی آنها از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و دستگاه‌های هوشمند را دچار مشکل خواهد کرد."

 گوشی‌های هوشمند جدید نکسوس 5X گوگل با استفاده از کابل USB نوع C شارژ می‌شوند اما در جعبه این محصولات آدابتوری قرار نشده است (این آدابتور درون جعبه گوشی هوشمند نکسوس 6P قرار داده شده است). به این ترتیب کاربرانی که این محصول جدید گوگل را خریداری کرده‌اند باید برای خرید تجهیزات جانبی مورد نیاز دست به کار شوند. در هر حال آدابتورهای کوچک و زیبای تولیدی توسط وان پلاس که پورت میکرو یو اس بی را به پورت یو اس بی نوع c تبدیل می کنند، گزینه مناسبی برای خرید نیستند.طراحی فروشگاه اینترنتی

بهبود شارژدهی باتری با استفاده از هیدروژن در الکترودهای آن

محققان در آزمایشگاه ملی لاورنس لیورمور کشف کرده‌اند که اگر باتری‌های لیتیوم یونی در الکترودهای خود دارای هیدروژن نیز باشند، می‌توانند بیشتر شارژدهی داشته و زودتر نیز شارژ شوند.

کشف جدید توسط محققان در آزمایشگاه لاورنس لیورمور می‌تواند باعث بهبود چشم‌گیر عملکرد باتری‌های لیتیوم یونی شود. باتری‌هایی که بیشتر در گوشی‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند، دوربین‌های دیجیتال و سیستم‌های گرمایش خانگی کاربرد دارند.

باتری‌ها دارای الکترودهای دارای بار منفی و مثبت هستند و در حین کار یا شارژ کردن باتری، الکترون بین این دو الکترود جریان می‌یابد. در باتری‌های لیتیوم یونی پیوند بین یون‌های لیتیوم و مواد تشکیل دهنده‌ی الکترود، در عملکرد باتری نقشی تعیین کننده دارند.

محققان در آزمایشگاه ملی لاورنس لیورمور در بررسی که بر روی الکترودهای گرافن داشتند، دریافتند که حضور هیدروژن می‌تواند با تغییراتی که در گرافن ایجاد می‌کند، نقش موثری در عملکرد باتری داشته باشد. وجود هیدروژن باعث ایجاد شکاف‌های ریز بر روی الکترود شده و در نتیجه باعث می‌شود تا الکترود و یون لیتیوم ارتباط بهتری با یکدیگر برقرار کنند. با استفاده از این تکنیک، سرعت شارژ ۴۰ درصد بیشتر شده است.

موریس ونگ از مهندسانی که بر روی این موضوع کار می‌کرده می‌گوید این فناوری تا رسیدن به مرحله‌ی تجاری به زمان نیاز دارد؛ اما به هر حال آن‌ها توانسته‌اند سرعت شارژ و عملکرد باتری‌های لیتیوم یونی را بهبود ببخشند.

هر چند او بیان کرد که با فناوری جدید طول عمر باتری نیز بهتر شده است، اما از بیان مقدار دقیق این پیشرفت سرباز زد و آن را مقداری بین ۱۰ تا ۴۰ درصد دانست.

باتری‌ها یکی از بزرگ‌ترین کانون توجهات مراکز تحقیقاتی هستند؛ چرا که این منابع انرژی نقشی اساسی در زندگی روزمره‌ی ما ایفا می‌کنند. عمر باتری به همان اندازه که عملکرد تراشه‌ی مورد استفاده مهم است، اهمیت دارد؛ اما فناوری آن در طی سال‌های گذشته با سرعت کمتری رشد داشته است.

باتری‌های لیتیوم یونی در خودروهای الکتریکی نیز کاربرد دارند. جایی که مقدار شارژدهی و زمان شارژ آن بسیار مهم است و به این دلیل هرگونه پیشرفت در فناوری باتری‌ها می‌تواند خبری خوب برای این صنعت نیز باشد.طراحی فروشگاه اینترنتی

سرعت و برد بلوتوث در سال 2016 چند برابر افزایش می یابد

همزمان با رشد و توسعه‌ی فناوری اینترنت اشیاء، بلوتوث هم برای داشتن سهم هر چه بیشتر از حوزه‌ی ارتباطات اشیای هوشمند توسعه می‌یابد. به تازگی خبرهایی در مورد توسعه‌ی قابلیت‌های جدید بلوتوث در سال ۲۰۱۶ منتشر شده است.

فناوری بلوتوث در سال ۲۰۱۶ با نگاهی به رشد حوزه‌ی اینترنت اشیاء  شاهد بهبودهای گسترده‌ای خواهد بود. توبی نیکسون-رییس هیات مدیره‌ی گروه بلوتوث در این مورد می‌گوید:

تقاضای بسیار زیادی از سوی اعضای ما و شرکت‌های صنعتی برای افزایش قابلیت‌های کنونی بلوتوث وجود دارد.

توسعه‌ی بلوتوث شامل افزایش چهار برابری بُرد بلوتوث نسبت به مسافتی است که در حال حاضر پوشش می‌دهد. همچنین سرعت این فناوری دو برابر خواهد شد که کاربر را قادر می سازد تا داده‌ها را با سرعت بیشتری منتقل سازد، بدون این که نیازی به افزایش انرژی مصرفی داشته باشد. همچنین دستگاه‌ها از طریق بلوتوث قادر خواهند بود که به یک شبکه مِش (mesh network) متصل شوند که قادر است تمام خانه یا ساختمان را پوشش دهد.

مارک پاول-مدیر اجرایی گروه بلوتوث نیز در این مورد می گوید:

نقشه‌ی راه فناوری بلوتوث دلیل قوی بر ماموریت ما برای سرعت بخشیدن به خلاقیت‌های صنعتی است. بلوتوث از سوی توسعه‌دهندگان و تولید‌کنندگان پرشماری به عنوان راه حل ارتباطی در حوزه اینترنت اشیاء انتخاب شده است. ویژگی‌های جدیدی هم که به بلوتوث اضافه خواهد شد باعث می‌شود که بلوتوث به پشتوانه‌ی محکمی برای اینترنت اشیاء تبدیل شود. 

طبق پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۲۵، اینترنت اشیاء بازاری ۲ تا ۱۱.۱ تریلیون دلاری خواهد داشت. این به این معنی است که فرصت‌های بالقوه‌ی زیادی برای بلوتوث وجود دارد.  با توسعه‌ی بلوتوث، قابلیت‌های جدید این فناوری در خانه‌های هوشمند، اتوماسیون صنعتی و زیر ساخت‌های هوشمند بکار خواهد رفت.طراحی فروشگاه اینترنتی

اولین مزرعه بادی شناور جهان در نزدیکی اسکاتلند ساخته خواهد شد

در حالی که مسئولان کشور مراکش سخت درگیر ساخت بزرگترین مزرعه خورشیدی متمرکز جهان هستند، مسئولان اسکاتلند روی رکورد جدیدی کار کرده و قصد دارند اولین مزرعه بادی شناور در جهان را بسازند. این مرزعه شناور در مجاورت سواحل اسکاتلند قرار خواهد گرفت و برای تولید برق شهروندان اسکاتلندی از نیروی بادهای اقیانوسی استفاده خواهد کرد. این مزرعه در فاصله 25 کیلومتری ساحل واقع خواهد شد و مراحل اولیه ساخت پروژه در سال 2017 میلادی شروع خواهد شد.

این پروژه توسط شرکت Statoil اجرا می‌شود، که آخرین تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در ساخت این مزرعه بادی را گرفته است. هدف این شرکت ساخت یک مزرعه توربین بادی با توان 30MW است که به نوعی روی سازه‌های شناور در آب ساخته خواهد شد. این مزرعه می‌تواند پس از ساخت برق 20 هزار خانه را تامین کند.

این پروژه جدید یک پارک آزمایشی نام گرفته است به این معنی که در آینده نزدیک توسعه خواهد یافت. این پارک در مجموع چهار کیلومتر مربع وسعت دارد و در محدوده‌ای قرار می‌گیرد که سرعت میانگین باد در آنجا 10 متر در ثانیه است. این پارک علاوه بر ایجاد تحول برای تولید انرژی، موجب اشتغال زایی نیز خواهد شد.

 شرکت Statoil قصد دارد برای انجام این پروژه با تامین کنندگان اسکاتلندی و سایر شرکت‌ها همکاری کند.طراحی فروشگاه اینترنتی