اسکوترهای Gogoro به آمستردام می روند

Gogoro پس از اینکه در خیابان های شلوغ تایوان شروع به کار کرد، حالا بازار اروپا، و به طور مشخص، آمستردام را مدنظر قرار داده است. این شرکت امروز اعلام کرد که در نیمه اول سال 2016 در پایتخت هلند آغاز به کار خواهد کرد و در نیمه دوم سال آینده در سایر شهرهای اروپا نمایندگی تأسیس می کند. برخلاف سایر اسکوترهای الکتریکی که از طریق اتصال به پریزهای دیواری شارژ می شوند، Gogoro از چیزی شبیه به پمپ بنزین برای تأمین انرژی خود استفاده می کند. این شرکت ایستگاه هایی برای تعویض باتری به نام GoStation در سطح شهر آمستردام راه اندازی خواهد کرد. وقتی باتری یک اسکوتر به پایان برسد، صاحب آن به یکی از این ایستگاه ها مراجعه می کند و پس از تحویل باتری خالی شده، باتری با شارژ کامل را دریافت می کند.

Gogoro با همکاری آزمایشگاه شهر هوشمند آمستردام مشغول رایزنی برای فراهم کردن دسترسی شهروندان آمستردام به این اسکوترها است. شهرداری آمستردام همواره به دنبال پیدا کردن روش های جدیدی برای بالابردن بهره وری سوخت و توسعه سبک زندگی سبز در این شهر بوده است. دوچرخه در میان شهروندان این شهر به طرز غیر قابل باوری محبوب است و در سراسر آن مسیرهایی برای استفاده از دوچرخه و اسکوتر طراحی شده است. حالا، اسکوترهای هوشمند Gogoro نیز عضو جدیدی از این اکوسیستم خواهند بود. آقای لوک مدیر عامل Gogoro درباره آشنایی هلندی ها با این طرح گفت: "هیئتی به نمایندگی از شهرداری آمستردام به تایپه آمده بود و از سیستم حمل و نقل ما بازدید کرد و در همان دیدار برای راه اندازی سرویس مشابه در آمستردام ابراز علاقه کردند."

این شرکت موفق شده از تابستان امسال تاکنون بیش از 2000 دستگاه از این اسکوترها را در تایپه بفروشد و GoStation های خود را در 90 پمپ بنزین، کافه، دانشگاه و سایر نقاط پر تردد مستقر کرده است. شهرداری آمستردام نیز مکان های پر ترددی را برای راه اندازی GoStation ها در اختیار این شرکت قرار داده است. مدیر ارشد فناوری شهر آمستردام آقای گر بارون معتقد است موج بعدی نوآوری، ترکیب وسایل نقلیه الکتریکی در شبکه انرژی است. شارژ و ذخیره سازی انرژی در وسایل نقلیه الکتریکی بخشی از شبکه انرژی خواهد بود. Gogoro حالا اسکوترها را به قرن بیست و یکم آورده و آنها را وارد اکوسیستم انرژی هوشمند کرده است. طراحی فروشگاه اینترنتی

عینک های مدرن، تنبلی چشم کودکان را درمان می کنند

۲ تا ۳ درصد از کودکان، به تنبلی چشم (Ambliopia) مبتلا می‌شوند که روش‌های خیلی زیادی برای درمان آن وجود ندارد. مشخصه این بیماری، ضعف بینایی به علت ضعیف شدن سیگنال‌های عصبی بین چشم و مغز بوده و درمان‌های رایج کنونی شامل استفاده از قطره چشمی و بستن چشم مبتلا، با چشم بند، در ساعاتی از روز است. استفاده از چشم بند می‌تواند موجب استرس کودکان، گوشه‌گیری آنها و جدا شدن از جمع دوستان شود.

به گفته وبسایت رسمی سازمان چشم پزشکی کودکان آمریکا (aapos): «بستن یکی از چشم‌های کودکان مبتلا، در ساعات مدرسه به کلاس فرصتی می‌دهد تا درس‌های ارزشمندی در مورد پذیرش تفاوت‌های بین کودکان یاد بگیرند» اما بسیاری از کودکان، استفاده از چشم‌بند را نمی‌پذیرند و این روش درمان بی‌نتیجه می‌ماند.

با توجه به آنچه گفتیم، محققان، نوعی عینک با تکنولوژی پیشرفته را ابداع کرده‌اند که Amblyz نام دارد و هدف آن درمان عارضه تنبلی چشم است و نتایج موفق اولین استفاده‌های آزمایشی از این عینک، ابتدای همین هفته، در همایش دوره‌ای آکادمی چشم‌ پزشکی آمریکا اعلام شد.

لنزهای Amblyz، از صفحات LCD قابل برنامه ریزی ساخته شده‌اند و اگر پزشک، مثلا استفاده روزانه به مدت ۲ ساعت را تجویز کند، لنز طرف چشم دچار تنبلی، در طول این ۲ ساعت، هر ۳۰ ثانیه یک بار به مدت چند ثانیه تیره می‌شود و نقش چشم ‌بند را ایفا می‌کند و از آنجایی که کودکان مبتلا به تنبلی چشم، مشکلاتی مانند آستیگماتیسم و نزدیک بینی هم دارند؛ این عینک در ساعاتی که به عنوان چشم بند عمل نمی‌کند سایر مشکلات را رفع می‌کند.

در این مطالعه، تاثیر استفاده از Amblyz و چشم بند‌های معمولی بر ۳۳ کودک با سنین ۳ تا ۸ سال مبتلا به تنبلی چشم متوسط مورد مقایسه قرار گرفت. در یک دوره سه ماهه، یک گروه از کودکان، روزانه ۲ ساعت از چشم بند و گروه دیگر روزانه ۴ ساعت از Amblyz استفاده کردند و در پایان این دوره آزمایشی، هر دو گروه به یک اندازه بهبود یافته بودند و روش درمان اهمیتی در نتایج به دست آمده نداشت؛ اما به طور کلی کودکان می‌توانستند به صورت میانگین، از علایم جدول سنجش بینایی، ۲ سطر بیشتر را نسبت به زمان پیش از درمان بخوانند.

Amblyz تنها پروژه‌ای نیست که یک روش ابتکاری برای درمان تنبلی چشم را جستجو می‌کند؛ در سالیان اخیر چندین گروه تحقیقاتی بازی‌های ویدیویی بخصوصی را ساخته‌اند که می‌تواند به درمان این عارضه کمک کند، اما این عینک یک تفاوت عمده با آنها دارد، چون سازمان غذا و داروی ایالات متحده آن را به عنوان یک وسیله پزشکی تایید کرده است.

قیمت ۴۵۰ دلاری هر دستگاه Amblyz، از قدرت خرید بسیاری از خانواده‌ها بالاتر است؛ بنابراین تا زمانی که قیمت آن به اندازه کافی ارزان شود، چشم بندهای کنونی همچنان مورد استفاده قرار خواهند گرفت.طراحی فروشگاه اینترنتی

راه اندازی اتوبوس های بدون راننده در سوییس

ناوگان هوشمند اتوبوس‌های بدون راننده سال آینده در سوییس شروع به کار خواهد کرد. این برنامه به صورت آزمایشی و برای بررسی بیشتر عملکرد خودروها در ترافیک شهری اجرا می‌شود.

حرکت به سوی فناوری خودرو‌های خودران در سطح جهانی ادامه دارد. انتظار می‌رود اتوبوس‌های بدون راننده بهار سال آینده در سوییس شروع به کار کنند. این کار به عنوان بخشی از یک برنامه‌ی آزمایشی دوساله برای ارزیابی عملکرد خودروهای بدون راننده در ترافیک روزمره‌ی شهری انجام می‌شود. ظرفیت این اتوبوس‌ها ۹ نفر خواهد بود و به عنوان اولین خودروهای خودران در عرصه‌ی حمل‌ونقل عمومی به صورت آزمایشی استفاده خواهند شد.

شرکتی با نام بست‌مایل و زیر نظر دو فارغ‌التحصیل از انستیتوی فدرال سوییس مدیریت این خودروها را تحت نظر کمپانی اتوبوسرانی سوییس با نام پست‌باس به عهده خواهد داشت. این دو فارغ‌التحصیل به نام‌های آن کویمانز (Ann Koymans) و رافائل گیندرات (Raphael Gindrat) می‌گویند که طرحشان می‌تواند مانند یک برج مراقبت فرودگاه، ناوگان خودروهای خودران را کنترل کند.
شرکت بست‌باس می‌تواند برای این طرح اولیه‌ی حمل‌ونقل عمومی بدون راننده شریک خوبی باشد. کمپانی‌های بزرگی همچون گوگل، اپل، تسلا و بسیاری از برندهای پرسابقه‌ی خودروسازی مانند بنز و ولوو هم در زمینه‌ی خودروهای خودران و نیمه‌خودران در حال پژوهش هستند.
مرسدس‌بنز اوایل امسال یک مدل از فناوری بدون‌راننده را در تولید انبوه یک نمونه از کامیون تریلر خود استفاده کرد. شرکت ولوو هم به سختی روی مکانیزم‌های رانندگی خودکار تحقیق می‌کند و روی فناوری‌های ترمز خودکار متمرکز بوده و در برنامه‌های تولید این شرکت قابل مشاهده است. شرکت ولوو در این زمینه همه‌ی خودروهای سواری و خودروهای سنگین را پوشش می‌دهد.

به گفته‌ی مسئولان حمل‌ونقل سوییس، استفاده از اتوبوس‌های بدون راننده به معنی جانشین‌سازی کامل آن‌ها با راننده‌های کنونی نیست. سخن‌گوی شرکت پست‌اوتو در این مورد گفت: ما همواره به راننده‌ها نیاز خواهیم داشت. در واقع با این فناوری می‌خواهیم مسیرهایی را به هم متصل کنیم که در حال حاضر تحت پوشش حمل‌ونقل عمومی نیستند.طراحی فروشگاه اینترنتی

ماشینی که در کسری از ثانیه درختان را می بلعد

تا همین چند وقت پیش، قطع درختان به ابتدائی ترین شیوه ممکن انجام می شد و هیزم مورد نیاز برای گرم کردن خانه ها و ساخت وسایل چوبی با استفاده از همان تبرهای ابتدائی تامین می گردید.

اما تردیدی نیست که یک هیولای 900 کیلوگرمی با اره های غول پیکرش که روی جرثقیلی عظیم الجثه سوار شده این کار را به مراتب بهتر، سریع تر و با نیروی بیشتر انجام می دهد.

دستگاهی که در تصویر می بینید EcoLog 590D نام دارد و برای آن طراحی شده که درختان را در خشن ترین محیط ها به زیر بکشد، آنها را برش دهد و ظرف تنها چند ثانیه، شاخ و برگ و بخش های زایدشان را جدا کند.

تایرهای لاستیکی این ماشین برای ایجاد اصطکاک بیشتر به زنجیر چرخ های آن چفت شده اند و چرخ های جلویی نیز قادرند که ماشین را چند متری بالاتر از زمین در حالت تعادل نگه دارند.

بهتر است از زیاده گویی در این باره بپرهیزیم و توجه شما را به دستگاهی جلب کنیم که همچون قاتلی بی رحم درختان را به کام مرگ می کشد.طراحی فروشگاه اینترنتی

با سیلی از خواب بیدار شوید

یک مخترع جوان موفق به اختراع یکی از عجیب‌ترین ساعت‌های جهان شده است زیرا زنگ هشدار این ساعت برای بیدار کردن صاحب آن به‌هیچ‌عنوان صوتی نیست بلکه با چَک خوردن از خواب بیدار می‌شوید!

یک طراح به نام سیمونه گیرتز (Simone Giertz) به‌تازگی این دستگاه عجیب را ابداع کرده است. این ساعت کوکی در حقیقت شامل یک دست پلاستیکی است که درست راس ساعت مقرر به صورت شما کوبیده می‌شود و حسی همانند کشیده خوردن را به شما القا می‌کند.

وقتی از سازنده این دستگاه عجیب درباره دلایل ساخت این ماشین پرسیده شد، او پاسخی جالب داشت، گیرتز دراین‌باره گفت: «من چندان در بیدار شدن در صبح موفق نیستم، گاهی از اوقات آرزو می‌کردم که کاش روز با چیزی به‌جز صبح شروع می‌شد، مثلا با نهار یا عصرانه! بااین‌وجود باید با حقیقت کنار بیاییم و یک‌روند روزانه ویژه را به صورت منظم و روتین درپیش بگیریم. من سیستم صبحانه خودم را کمک اختراع قبلی که یک سیستم روباتیک بود، اتوماتیک کردم و یک ماشین مسواک زن هم برای خودم اختراع نمودم. با این‌وجود بزرگ‌ترین مشکل من هنوز بیدار شدن است. بزرگ‌ترین چالش صبح گاهی من پیدا کردن انگیزه، تعهد و نظم لازم برای خروج از تخت است. دلیل اصلی که نمی‌توان تخت را رها کرد، آرامش و راحتی موجود در آن است بنابراین اگر کمی از آرامش محیط تخت را کاهش بدهیم چه می‌شود؟ از آنجایی‌که من یک مخترع و دانشمند خود محور هستم که می‌داند چگونه کارهای خود را انجام بدهد، پروژه‌ام را با تحقیقات ویژه‌ای آغاز و سعی کردم متوجه بشوم که چه چیزهایی عذاب‌آور محیط تخت هستند. نتایج من به‌این‌ترتیب بود:
– باقی‌مانده چیپس و غذاهایی که قبلا روی تخت خورده‌اید.
-آتش‌سوزی
-کشیده خوردن از یک دست پلاستیکی!
به‌این‌ترتیب من گزینه سوم را انتخاب کرده و بهترین کار را کشیده خوردن از یک دست پلاستیکی دانستم.»

البته شایان‌ذکر است که این پروژه در آزمایش‌های این مخترع جوان چندین بار با شکست مواجه شد ولی درمجموع عملکرد این ساعت به نحوی بود که او را به‌موقع از خواب بیدار کند.طراحی فروشگاه اینترنتی